h2 class="sidebar-title">Links muziekgek: Muddy Waters Folk Singer

muziekgek

Music is my first love, op deze weblog geef ik verslag van muzikale zaken waar ik mee bezig ben. Dat kan een internet adres zijn, een artiest of andere onderwerpen die met muziek te maken hebben.

dinsdag, mei 30, 2006

Muddy Waters Folk Singer



Tijdens het draaien van 1 van mijn lievelings lp's Muddy Waters - Folk Singer op Chess records las ik nog een keer het artikel wat Herman van der Horst in Oor destijds over Buddy Guy schreef. Buddy speelt solo gitaar op Folk Singer. Zes maanden na zijn aankomst in Chicago zwerft Guy, hongerig, na 2 dagen niets gegeten te hebben,met zijn gitaar over straat wanneer een vreemdeling hem een drankje aanbiedt en hem de 708 club binnenloodst voor een gitaarduel met Otish Rush. Na afloop bezorgt de clubeigenaar hem zijn eerste Chicago optreden. De vreemdeling blijkt Muddy Waters te zijn, die Guy buiten opwacht in zijn knalrode Chevy om hem van Salami-sandwiches en enige nuttige adviezen te voorzien.
Guy komt dan in dienst bij de gebroeders Leonard en Phil Chess. Daar wordt hij ingezet als vaste huisgitarist.
Op een gegeven moment wilden ze een soort Folk album maken (Folk Singer) en Leonard Chess vond dat ze nog een oude vent moesten hebben die de akoustische blues helemaal beheerste. Toen Leonard Chess tijdens de opnamen de studio binnenkwam stond hij met open mond naar Buddy te kijken. Maar Buddy was gekozen door Muddy Waters en Willie Dixon. Hij zei daarover:"als je me achter een Muddy Waters zet is dat alsof je een konijn uit zijn klem bevrijdt - dan huppel ik rechtstreeks naar huis".

Zelf heb ik de Buddy Guy Blues Club in Chicago bezocht. Helaas was de baas toen niet thuis.

0 Comments:

Een reactie posten

<< Home