h2 class="sidebar-title">Links muziekgek: meer over last.fm en pandora

muziekgek

Music is my first love, op deze weblog geef ik verslag van muzikale zaken waar ik mee bezig ben. Dat kan een internet adres zijn, een artiest of andere onderwerpen die met muziek te maken hebben.

zaterdag, mei 13, 2006

meer over last.fm en pandora

artikel uit hcc

Nooit meer radioruis, leve Last.fm
Door de hcc!magazine redactie - woensdag 10 mei 2006 - Laatst kwam ik oude TDK-cassettebandjes tegen waarop ik eind tachtig mijn favoriete liedjes opnam van de radio. Zo had ik altijd leuke muziek als de radio eens een slecht liedje speelde. Mijn eerste gedownloade mp3-bestanden draaide ik eind 1996 met het programma Winamp. Weer tien jaar later luister ik nooit meer naar de radio en alleen nog maar naar gedownloade mp3'tjes. Cd's koop ik nooit meer, alles haal ik van internet. Maar hoe weet je nu wat je moet downloaden? Hoe kom je nieuwe muziek tegen? De meeste mensen horen immers nieuwe muziek vooral op de radio of op muziekzenders als TMF en MTV. Ik niet. Ik gebruik websites waarop ik nieuwe muziek ontdek die bij mij past. Toegegeven, dat kost meer inspanning dan het aanzetten van de radio of de tv, maar het is het waard.
Dé twee sites om nieuwe muziek te ontdekken zijn www.last.fm en www.pandora.com. Allebei hebben ze inmiddels meer dan een miljoen gebruikers. Op het eerste gezicht lijken ze allebei hetzelfde: je kunt er luisteren naar muziek en bij de liedjes die je hoort aangeven welke je wel en niet goed vindt. Op basis daarvan passen Pandora en Last.fm aan wat ze je laten horen. Kortom: zowel op Last.fm als op Pandora.com krijg je je eigen persoonlijke webradiostation, maar de sites werken wel op een totaal andere manier.
Pandora: technische analyse Pandora analyseert muziek op een technische manier: een algoritme meet precies hoe de muziek klinkt, op basis van zaken als melodie, ritme, teksten, zang, arrangement en harmonie. Dit noemen de makers van Pandora het Music Genome Project: muziekgenen. Aan het maken van de enorme muziekdatabase met meer dan tienduizend artiesten ging jaren werk vooraf. Op basis daarvan schotelt Pandora je muziek voor. Je begint met het intikken van de naam van een artiest die je goed vindt. Vervolgens speelt Pandora in je browser muziek af die daarop lijkt en kan je telkens door te klikken aangeven of je het liedje dat je hoort wel of niet goed vindt.
In het laatste geval skipt Pandora naar het volgende nummer. Op een aparte pagina staat welke liedjes je als favoriet hebt aangegeven. Die kan je vervolgens downloaden naar bijvoorbeeld Apple’s online muziekwinkel iTunes. De muziekkwaliteit is prima (128kbps) en de database lijkt enorm. Pandora komt vaak met erg onbekende bands op de proppen, maar dat is goed als je nieuwe muziek wilt ontdekken. Wel is het soms irritant dat je maar zeven keer per uur een liedje mag doorspoelen in verband met de webradiolicentie van de site. Vanwege auteursrechten is het trouwens ook alleen mogelijk je aan te melden bij Pandora met een Amerikaanse postcode, maar het invullen van een willekeurige of de bekende 90201 is voldoende.
Een kind kan de was doen bij Pandora. Je kunt meteen van start: muziek begint direct in je browser af te spelen, je hoeft er niks voor te installeren. Dat is het grootste pluspunt van Pandora. Minpunten zijn er ook: de site werkt in een Flash-applicatie en die zou er beter uit kunnen zien. Daardoor zijn er ook nog geen aparte pagina's voor liedjes of albums. Ook interactie tussen gebruikers ontbreekt bij Pandora. Maar de muziek is goed: de aanbevelingen op basis van een technische analyse van de liedjes werkt prima.
Last.fm: wat luisteren anderen?Last.fm werkt op precies tegenovergestelde wijze. De site, opgericht door een aantal Oostenrijkers, maar inmiddels gemaakt vanuit Londen, draait muziek op basis van de collectieve muzieksmaak van de miljoen gebruikers. De site is een gigantische doorklikbare muziekdatabase, waarin precies staat waar mensen die een bepaalde artiest draaien nog meer naar luisteren. Dat lijkt een beetje onnauwkeurig: want iemand die van Franz Ferdinand houdt, draait ook wel eens techno. Maar toch werkt het. Dat komt doordat Last.fm zowel meet wat mensen in de Last.fm-player luisteren, als wat ze in iTunes, Windows Media Player, Winamp, of welke muziekspeler dan ook afspelen. Dat is tegelijk een beperking: voordat je Last.fm goed kunt gebruiken moet je eerst de Last.fm-player en de Audioscrobbler-plugin voor je muzieksoftware installeren. De aanbevelingen beginnen pas goed te werken als je meer dan honderd liedjes hebt afgespeeld.
Maar dan werkt het ook echt prachtig: elk liedje dat je op je computer draait, wordt genoteerd door Last.fm en in je eigen profiel gezet. Zo ontstaan lijstjes met de bands en liedjes die je het meest draait. Op basis van al die informatie van meer dan een miljoen gebruikers kan Last.fm zeker voor bekende artiesten steeds nauwkeuriger aanbevelingen maken. Neem de Arctic Monkeys. Die lijken volgens Last.fm op The Libertines, Kaiser Chiefs en Maximo Park. Dat klopt uitstekend.
Op Last.fm kun je ook zelf informatie aan de site toevoegen. Bijvoorbeeld een biografie of foto op de pagina van een band of een recensie op de pagina van een album. En dat doen gebruikers ook massaal. Helemaal interessant is het dat je aan alles trefwoorden (tags) kunt toevoegen. Die woorden ontsluiten alle muziek op een eigen manier. Bij de Artic Monkeys staan nu trefwoorden als 'brit', 'indie', 'piano' en 'rock'. Klik je op een van de woorden dan krijg je andere muziek die daarbij hoort. In dit geval: meer bands uit Engeland of meer liedjes met piano's. Elk trefwoord heeft een eigen Last.fm-station, waarop alleen muziek wordt gedraaid die bij dat woord hoort. Je kunt ook zelf stationnetjes maken door woorden toe te voegen aan je favoriete muziek.
Ik heb aan bands die ik ooit heb zien optreden het trefwoord 'seenthemlive' toegevoegd. Nu heb ik dus een eigen stationnetje dat alleen maar muziek draait van bands die ik eens live heb gezien. Het luisteren naar dergelijke persoonlijke stations is een van de weinige diensten waar bij Last.fm voor betaald moet worden: 3 dollar per maand, of 30 euro per jaar. Maar het is het waard. Je krijgt er ook veel meer andere leuke opties voor, zoals de mogelijkheid om te zien waar je vrienden op dat moment naar luisteren.
Een belangrijke pagina is natuurlijk die met alle aanbevelingen op een rij, gedaan door andere Last.fm-gebruikers en op basis van de database. Je kunt zelf instellen hoe obscuur of juist populair de bands moeten zijn in je aanbevelingenlijst. Vind je een tip niet goed, dan kun je die verwijderen. Ben je benieuwd hoe een aanbevolen artiest klinkt, dan kun je doorklikken naar de aparte pagina van die artiest en daar 30 seconden fragmenten van liedjes beluisteren. Ik gebruik Last.fm sinds oktober 2004 en hoe langer ik erop zit, hoe beter de aanbevelingen worden.
Muzikale burenDe grote kracht van Last.fm is dat de site niet alleen bedoeld is om te luisteren, maar ook om te praten. Je kunt je smaken en voorkeuren delen met anderen: iedere gebruiker heeft automatisch zijn eigen hitlijstjes op zijn profielpagina. Daar staat ook een shoutbox waar bezoekers berichtjes achter kunnen laten. Daarnaast kun je een lijstje met vrienden bijhouden en laat Last.fm standaard zien wie je 'muzikale buren' zijn: mensen met precies dezelfde muzieksmaak als jij. Bij mij is dat een 23-jarige Nederlandse en een 18-jarige Britse. Verder kan elke gebruiker een eigen weblog bijhouden en discussiëren in een van de vele honderden 'groups'.
Al deze extra mogelijkheden - trefwoorden, profielen, vriendenlijstjes, discussiegroepen, wiki's - maken Last.fm een levendige site die thuishoort in een rijtje sites die allemaal draaien om nieuwe vormen van sociale interactie, zoals netwerksite Hyves.nl, encyclopedie Wikipedia, fotosite Flickr.com en bookmarksite Del.icio.us. Die laatste twee werden al opgekocht door het 'grote geld': Yahoo. De vraag is nu in wiens handen Last.fm valt en wat dat voor gevolgen zal hebben. Pandora wil intussen op sociaal gebied ook niet achterblijven en heeft een pact gesloten met netwerksite Friendster.com.
Maar welke site is nu het beste? Welke van de twee wint, is afhankelijk van hoeveel tijd je kwijt wilt zijn. Gebruik Pandora als je meteen aan de slag wilt en direct een persoonlijk webstation wil maken, zonder dat je behoefte hebt aan extra informatie of interactie. Pandora is ideaal om achterover te leunen en te gebruiken als achtergrondmuziek. Van Last.fm ga je echter soms op het puntje van je stoel zitten. Bijvoorbeeld als je wilt weten hoeveel mensen er nog meer naar een obscuur liedje dat je ooit hebt gedownload hebben geluisterd. Het wordt precies bijgehouden op Last.fm. Ik zit regelmatig te grijnzen als mijn persoonlijke Last.fm-station ineens een liedje draait dat ik jaren geleden goed vond en al bijna weer was vergeten. Heerlijk. Last.fm is het paradijs voor muziekliefhebbers. Muziek luisteren was nog nooit zo leuk. Nu heb ik nog maar één wens: ik wil een mp3-speler die altijd online is. Zodat ik overal naar mijn Last.fm-station kan luisteren.

0 Comments:

Een reactie posten

<< Home