h2 class="sidebar-title">Links muziekgek: Orchestre Baobab

muziekgek

Music is my first love, op deze weblog geef ik verslag van muzikale zaken waar ik mee bezig ben. Dat kan een internet adres zijn, een artiest of andere onderwerpen die met muziek te maken hebben.

woensdag, september 10, 2008

Orchestre Baobab



Gisteravond heb ik heel erg genoten van het optreden van het Senegalese Orchestre Baobab met hun mix van Afrikaanse en Cubaanse muziek. Ze zorgen voor een aanstekelijke vreugde. Het was jammer dat er naar schatting minder dan 200 mensen aanwezig waren. Mogelijk gaven ze daarom geen toegift. Op de inzet van het orkest viel niets aan te merken. De bezetting van het orkest was vermoedelijk als volgt:

Balla Sidibe: zang en timbalen
Rudy Gomis: zang, maracas, clave
Ndiouga Dieng: zang
Assane Mboup: zang
Medoune Diallo: zang
Barthélemy Attisso: zang, solo- en rythmegitaar
Issa Cissokho, tenorsax
Thierno Koite: sopraan-, alt- & tenorsax
Latfi Ben Geloune: rhythmegitaar
Charlie Ndiaye: bassgitaar
Mountaga Koite: drums en conga's

Ik vond vooral Attisso op gitaar erg goed, hij neemt niet-westerse wegen in zijn solo's. Dat maakt die solo's interessant en, belangrijk, ook nooit te lang. Verder waren de beide saxofonisten prima op dreef. Ook waren sommige retro-danspasjes kostelijk om te zien. Heel bijzonder was de manier waarop zang en muziek soms echt een geheel vormden, de stem werd dan bijna een instrument.

Het was mijn eerste kennismaking met het pas geopende Luxor Theater wat ik vroeger, toen het nog een bioscoop was, vaak bezocht. De programmering van Luxor vind je op www.luxorlive.nl

Hieronder nog een stukje film van slechte kwaliteit: