h2 class="sidebar-title">Links muziekgek: Fay Lovsky in 2002 al over Carol Kaye

muziekgek

Music is my first love, op deze weblog geef ik verslag van muzikale zaken waar ik mee bezig ben. Dat kan een internet adres zijn, een artiest of andere onderwerpen die met muziek te maken hebben.

maandag, januari 04, 2010

Fay Lovsky in 2002 al over Carol Kaye

De mooiste noot: Fay Lovsky

Gepubliceerd: 5 september 2002 00:00 | Gewijzigd: 22 augustus 2008 17:08

De komende maanden vraagt M aan muzikanten en componisten wat ze de mooiste noot in de muziek vinden. Fay Lovsky: ,,de bas is de baas bij de Beach Boys''.

Door Sandra Heerma van Voss

   Illustratie Iris Kiewiet (Art Connection)
Illustratie Iris Kiewiet (Art Connection)

Wat is voor u de mooiste noot?

'Het is niet één noot, maar een melodierichting: die van de bas in het nummer God Only Knows van de Beach Boys, een compositie van Brian Wilson.'

Wie speelde bas?

'De Beach Boys hebben met verschillende bassisten gewerkt, maar in dit geval was het Carol Kaye, een waanzinnige dame die veel van hun eindeloze opnamesessies heeft doorstaan. De muziektrack van God Only Knows werd opgenomen op 10 maart 1966, de zangpartijen in de weken daarop. Lead-zanger was Carl Wilson. Van de drie broers Wilson die lid waren van de Beach Boys, had hij de warmste stem. Ik heb hem een keer ontmoet, toen ik in Amerika in dezelfde studio op visite was.

Op de tapes van de opnamesessies voor Pet Sounds klinkt Brian Wilson als een onmogelijke dictator, maar hij heeft wel iedere keer gelijk. Hij wist precies hoe alles moest klinken. Zijn ambities kenden geen grenzen. Met Pet Sounds wilde hij het Rubber Soul-album van de Beatles artistiek en commercieel overtreffen. Uiteindelijk zijn er minder exemplaren van verkocht, maar Pet Sounds is een geniaal album, dat indertijd niet kon worden geplaatst. Het was geen pop, het was geen jazz, het was volkomen nieuw. Er zijn maar heel weinig bands die kunnen wat de Beach Boys konden. Als ze net zulke leuke smoeltjes als de Beatles hadden gehad, waren ze even beroemd geweest, denk ik weleens.''

Wanneer hoorde u dit nummer voor het eerst?

'Toen ik zestien of zeventien was en zelf net een beetje op de gitaar begon te rommelen op mijn meisjeskamer in Oegstgeest. Bij mijn ouders stond wel een piano in de huiskamer, maar daar waren ook altijd andere mensen die konden horen wat je deed; dat vond ik niet fijn. Met de gitaar was je alleen. Een gitarist van wie ik les kreeg, wees me op de mogelijkheden van de bas. De bas wordt vaak gezien als een 'makkelijke' gitaar, die met z'n vier snaren braaf de lijn van het nummer volgt: open-dicht, hoem-pa. Bij virtuozen als Paul McCartney of Flea van de Red Hot Chili Peppers hoor je dat er veel meer kan. Bij hen krijgt de bas een hoofdrol, net als in de reggae en in veel Afrikaanse muziek.God Only Knows was voor mij de sleutel tot al die mogelijkheden.''

Waarom is deze noot de mooiste?

'Wilson zette mijn idee tot dan toe over de rol van de bas volledig op zijn kop. Normaal gesproken spijkert de bas de akkoorden van de andere instrumenten vast. Hij houdt je stevig op de grond. Hier niet: hier is de bas de baas. Tegen de beginakkoorden E majeur, Bes mineur verminderd zeven en As mineur laat Wilson de bas B, Des en E horen: volkomen bizar! Middenin het liedje word je door een schijnmodulatie op een dwaalspoor gezet naar een kwart hoger, maar je komt toch weer veilig thuis. Ik vind dit prachtig, en briljant bedacht.''

Zangeres en componiste Fay Lovsky (1955) schrijft liedjes in het Engels, Frans en Nederlands en in verschillende stijlen: jazz, country, folk en pop. Ze maakte deel uit van bands als de Magnificent Seven en La Bande Dessinée en treedt sinds 1999 op met Cornell van Vuuren, Chris Grem en Rob Wijtman onder de naam LOVSKY. Fay Lovsky schreef liedjes voor radio, televisie en theater en bracht dertien cd's uit, waaronder Confetti (1982), Cinema (1985), Live (2001) en Maze of Mirrors (2002). Ze speelt piano en gitaar, maar ook ukelele, theremin en zingende zaag.

God Only Knows is onder meer te beluisteren op The Beach Boys, Pet Sounds (Capitol Records 72435-21241-2-1) en op The Pet Sounds Sessions (Capitol Records 7243 8 37662 2 2)

Labels: , , ,